Strona Główna XIII ŁDH

Historia Drużyny

Bohater Drużyny

Struktura Drużyny

strz_l.JPG (3118 bytes) Nasze obozy strz_p.JPG (3114 bytes)

Kontakty, adresy ...

obozy_nagl.JPG (5408 bytes)

owal.JPG (19377 bytes)

wigryxxx.JPG (13031 bytes)

karta1ix.JPG (21857 bytes)    karta2ix.JPG (18929 bytes)

Spływ kajakowy pod nazwa „WIKINGOWIE” został zorganizowany w dniach 07.08.1998 – 23.08.98 na trasie spływów mazurskich. W obozie wzięło udział 20 harcerzy Drużyny, przygotowanych na największe trudy i niedogodności losu. Trasa spływu wiodła z Suwałk, gdzie dotarliśmy pociągiem. Cały dzień na poznanie miasta, zapoznanie się z trasą spływu na dokładnych mapach, zaprowiantowanie, zarejestrowanie się w rejonowej komendzie policji i stacji pogotowia ratunkowego, uzgodnienie łączności z ww służbami.
10a-m.JPG (10897 bytes) 11a.jpg (9149 bytes)
Wieczorem przejście 15 kilometrów do Starego Folwarku i wodowanie kajaków. Wodowanie nastąpiło na jeziorze Wigry o godz. 21.00, a po godzinnym płynięciu zrobiło się całkiem ciemno i noc dopadła nasze załogi. Dwie ostatnie ekipy zamykające naszą kolumnę zawieruszyły się gdzieś w ciemności i poszukiwań w czarnej toni wielkiego jeziora nie było końca. Po godzinnym nawoływaniu, błyskaniu latarkami, dokonywaniu wywiadów z przepływającymi (tez zagubionymi) pojedynczymi ekipami odnaleźli się cali i zdrowi.
12a-m.JPG (7277 bytes) 15a-m.JPG (10857 bytes)
Przenikający deszcz i nadciągająca burza, płynięcie na wyciągnięcie ręki lub na odległość snopu światła latarki dało się nam wszystkim we znaki. W końcu udało się nam rozbić gdzieś w polu z krowami. Rano silna burza i grad zacinający po wszystkim co mamy przywitały nas na twardym żeglarskim szlaku. Płynęliśmy piękną i czystą Czarna Hańczą która z każdym kilometrem była coraz piękniejsza. Dostosowanie podziału załóg pomogło nam opanować sytuację i początkowy kryzys.
16a-m.JPG (9120 bytes) 18a-m.JPG (10898 bytes)
Dopłynęliśmy do rzeki Szlamica gdzie drogę nam przegrodził duży Jaz na brzegu którego wybudowana była elektrownia wodna. Okazało się że prywatna elektrownie prowadzi przemiła rodzina z Gdańska, która udzieliła nam gościny i obdarzyła prądem. Następnego dnia „zapakowawszy” do kanadyjek dwóch młodych członków rodziny elektryków popłynęliśmy w kierunku granicy Polsko – Białoruskiej. Nad samą granicą ugościli nas harcerze z bratniej organizacji ZHR z Warszawy. Jeden z obozów mieli rozbity na wpół po stronie polskiej, na wpół po białoruskiej.
2A-m.JPG (10639 bytes) 19a-m.JPG (9387 bytes)
Żal było odpływać, zwłaszcza, że na prymitywnie wybudowanej glinianej kuchni smażyły się naleśniki. Trasa spływu wiodła dalej Kanałem Augustowskim, gdzie zauroczyły nas stare śluzy, piękne jeziora i ogromne lasy Puszczy Augustowskiej okraszone licznymi rezerwatami przyrody. Na środku jednego z takich jezior o północy 13.08.1998 Przyrzeczenie Harcerskie złożył Rafał Kukuła. Zwiedzanie Augustowa, zwłaszcza okupacja cukierni, było wytchnieniem po potwornej burzy, która przywitała nas u bram portu Augustów.
20-m.JPG (9315 bytes) 24a-m.JPG (10157 bytes)
25a-m.JPG (8209 bytes)

Wylewanie wody czym się dało z kajaków, wykręcanie plecaków i odsączanie wody z butów zajęło nam resztę dnia.

28a-m.JPG (9548 bytes) 29a-m.JPG (10512 bytes)
Kurs na rzekę Raspudę i Bliznę prowadził nas do nieuchronnego kresu trasy. Jeszcze tylko odwiedzenie głęboko ukrytego w puszczy miejsca obozowego Powstańców 1863 roku, kolejne Przyrzeczenie Bartka Jatczaka i powrót do upragnionego ciepłego i suchego domu.

/Stalowy/

33a-m.JPG (11364 bytes) 3A-m.JPG (11675 bytes)
4a-m.JPG (11643 bytes) 6a-m.JPG (11057 bytes)
7a-m.JPG (10187 bytes) 9a-m.JPG (8795 bytes)
17a-m.JPG (10411 bytes) 30aa-m.JPG (10144 bytes)

linia2.JPG (1439 bytes)

Wspólnota Drużyn Grunwaldzkich

PTSM Koło nr 51

Towarzystwo Przyjaźni Polsko - Węgierskiej

Bohater Drużyny

CZUWAJ!

Polecamy przeglądanie serwisu przy ustawieniach ekranu 800/600 i 65 tys. kolorów lub więcej. Proponujemy również przeglądarkę MS IE 4 lub Netscape Communicator 4 lub wyższe.